فنگ شویی

اگر شما جزء افرادی هستید که پیگیر تغییرات دکوراسیون در منزل یا محیط کارشان هستند، و یا به صورت دوره‌ای دکوراسیون منزلتان را تغییر می‌دهید، حتماً به کمک اینترنت و اطلاعات آن ذهنیتی برای خود ساخته‌اید. احتمالاً هنگامی که در مورد چیدمان‌های مختلف و تغییرات در دکوراسیون جستجو کرده باشید و یا کتاب‌های مرتبط مطالعه کرده باشید، با لغتی به نام «فنگ شویی» برخورد کرده‌اید. با مطالعه این مقاله به طور کامل درخواهید بافت که فنگ شویی چیست و با کاربرد آن در دکوراسیون آشنا خواهید شد.

فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون خانه دارد

برای رسیدن به پاسخ سوال فنگ شویی چیست باید به سابقه هنری معماری در چین بازگردیم که یکی از اصول خود را در این زمینه به منصه ظهور گذاشته است.

معنی لغوی فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی در لغت روشی چینی در ساخت منزل یا راهی برای چیدن لوازم منزل بر اساس اصول تعریف شده است. توجه کنید که تلفظ صحیح این کلمه، فِنگ شویی (feng shui) است.

تعریف مفهومی فنگ شویی

از نظر مفهومی، فنگ شویی یک سیستم متافیزیکی و شبه فلسفی است که هدفش هماهنگ کردن افراد و محیط با یکدیگر است. این ویژگی ارتباط تنگاتنگی با متد فلسفه تائو دارد. تائو نیز به اصل ارتباط اشیا و انسان اعتقاد دارد. در ترجمه تحت‌اللفظی فنگ شویی باید بگوییم که این عبارت به باد – آب اشاره دارد. فنگ یعنی باد و شویی به معنی آب می‌باشد. عناصری که در چین باستان جزء پدیدآورنده‌های طبیعت و ماوراء، از آن‌ها نام برده می‌شوند. جئو پو محققی که ریشه این عبارت را از میان بقایای دفن شده کتب و تفاسیر گذشتگان خارج کرده می‌نویسد:

فنگ شویی یکی از پنج هنر متافیزیک چینی است که به عنوان علم هوش و فراست طبقه بندی شده است.

پس اگر بخواهیم در این جا نتیجه‌ای بگیریم که فنگ شویی چیست، باید بگوییم ترکیبی از هنر و علم. بهره بردن از تمرین‌های فنگ شویی شما را در استفاده از نیروهای نامرئی موجود در طبیعت بهره‌مند می‌سازد و جریان‌ساز حرکت در مسیر طبیعی جهان برای شما خواهد بود.

 فنگ شویی چیست | قطب نمای فنگ شویی

فنگ شویی از نظر تاریخی

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی به سوال فنگ شویی چیست پاسخ بدهیم، باید بگوییم فنگ شویی به صورت گسترده برای ساخت و طراحی ساختمان‌ها ارائه شد تا با سبکی که ارائه می‌دهد، خانه‌ها را اصولی و مساعد بنا کند. این بدان معناست که ارتباط بین زندگی مدرن و طبیعی کاملاً با فنگ شویی منطقی و اجرایی است، اما از لحاظ علوم قابل اندازه‌گیری، امکان سنجش برای این معیارها وجود ندارد؛ بلکه بازخوردها و نتایج کاملاً بر احساسات و شرایط درونی افراد تأثیرگذار خواهند بود. و نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که فنگ شویی اساس علمی ندارد (البته علوم تجربی و مدون، نه علوم چینی). این موضوع بیان شده تا انرژی‌های عرفانی و ماورایی که در زندگی انسان‌ها جاری می‌شود را توجیه کند. هر چند نتایج قابل استنادی برای بررسی ندارد، ولی مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته و حتی در دانشکده‌های سراسر دنیا نیز مور تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

در فنگ شویی دو اصل مهم وجود دارد:

اصل بین یین و یانگ. در تئوری تائو یین و یانگ دو اصل ضروری در فنگ شویی هستند. در بطن این اصول، اعتقاد بر این است که بین یین (زنانگی) و یانگ (مردانگی) وجود تعادل امری ضروری است؛ چرا که اساس زندگی، خوبی، بدی، شادی و موفقیت همگی در زن و مرد و تعادل میان آن‌ها به ثمر خواهد رسید.

هر چند در تائوئیسم بین یین و یانگ تضاد وجود دارد، اما همین تضاد باعث ایجاد وابستگی میان آن‌ها می‌شود و نتیجه آن تعادل را به وجود می‌آورد. سوال فنگ شویی چیست، تنها یک پاسخ با یک جواب معین ندارد؛ بلکه دنیایی است که قدمت هزاران ساله تمدن شرق در آن نهفته است. با توجه به سنت و متون مربوطه، فنگ شویی بیان می‌کند که همه چیز با درجه‌های مختلف از پنج عنصر چوب، آتش، زمین، فلز و آب تشکیل می‌شود که هر یک با رنگ مخصوص به خود نشان داده می‌شوند. این تشکیل ترکیب‌ها زمانی که در کنار هم قرار بگیرند، به خودی خود پاسخ سوال فنگ شویی یعنی چه را به نمایش می‌گذارند.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

هر کدام از این پنج عنصر می‌توانند بر هم اثر متقابل داشته و فعل و انفعال‌های سازنده و مخرب به وجود بیاورند. مثلاً آب، باعث رشد درخت و تشکیل چوب می‌شود، چوب توسط آتش می‌سوزد و از بین می‌رود، آب آتش را خاموش می‌کند. این‌ها نمونه‌های اثرات متقابل هستند. عناصر دیگر نیز به همین شکل یک چرخه طبیعی را شکل می‌دهند.

نقشه انرژی فنگ شویی که «باگوا (bagua)» نامیده می‌شود، یک هشت وجهی است که حاوی نمادهای چینگ می‌باشد و در آن از علوم و فقه شانگهای بهره برده شده است. بهتر است بدانیم که دانستن باگوا به شما کمک می‌کند تا ارتباط بین مناطق و اشیاء مختلف خانه را بهتر درک کنید و میان آن‌ها بهترین اتصال را به وجود بیاورید.

باگوا اساساً یک الگوی نقشه برداری از محیط خانه است که به وسیله آن شما می‌توانید محیط خانه را سرشار از عشق، سلامت و ثروت کنید. همچنین می‌توانید برای تعیین نحوه قرار گیری مبلمان و دیگر اشیاء درون خانه با حداکثر کارایی آن‌ها استفاده ببرید. اولین محل استفاده از نقشه باگوُا، ورودی خانه برای به جریان انداختن انرژی است و سپس اتاق‌ها و بعد مناطق باقی مانده. به عنوان مثال فضای خردمند محل قرار گیری کتاب‌ها و کتاب خانه در خانه است در حالی که فضای عشق محلی است که به طور مثال قاب عکس عروسی در آن محل قرار می‌گیرد.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

با این که سوال فنگ شویی به چه معنی است در بطن خود هزاران پاسخ دارد، اما آشنایی با اصول اولیه آن شما را در مسیر پیدا کردن متدهای فنگ شویی جلو خواهد انداخت.

قطب نمای فنگ شویی چیزی شبیه به یک قطب نمای معمولی است. این قطب نما اساساً با ویژگی‌های قطب نمای مغناطیسی مورد استفاده در زندگی روزمره اختراع شده است تا موقعیت قرار گیری اشیا و حتی خود ساختمان را به درستی تعیین کند. به این قطب نما لو – پِن می گویند، لو به معنی همه چیز و پن به معنی کاسه است. باستانیان بر این باورند که همه‌ اسرار هستی در این قطب نما نهفته و با آن می‌توان به ناشناخته‌ها دست یافت.

این قطب نما برای تعیین جهت درست به‌کارگیری لوازم و اشیا و هم چنین محل صحیح چیدمان آن‌ها در خانه استفاده می‌شود. به منظور به‌کارگیری اصول فنگ شویی در محیط نیازی به داشتن این قطب نما نیست، بلکه کافیست با یک تعیین جهت مغناطیسی که با آهنربای معمولی نیز امکان پذیر است، همه چیز را سر جای خود قرار دهید. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در این موضوع عمیقاً وارد شوید، وجود قطب نمای مذکور بینش پیچیده‌ای برای شما فراهم خواهد کرد.

فنگ شویی برای بهبودی زندگی شما درمان‌هایی را ارائه می‌کند که تاثیر آن در گذشته ثبت و مشخص شده است.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟
حال که پاسخ سؤال فنگ شویی چیست را دانستیم به سراغ کاربردهای آن و نحوه به کارگیری فنگ شویی در خانه و محیط کار خواهیم پرداخت. از استفاده از آکواریوم در خانه به منظور جذب کردن موفقیت تا استفاده از کریستال‌ها و ساعت‌ها برای سایر مقاصد شخصی در خانه، همه این‌ها راه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا انرژی را در خانه خود تقویت کرده و حال خوب به محیط تزریق کنید.

فنگ شویی بر روی رنگ نیز تمرکز بالایی دارد. شگفت انگیز است که چگونه رنگ‌های موجود بر روی دیوارها، مبلمان و اکسسوری‌ها طوری انتخاب شوند که جریان انرژی در خانه شما را تحت تأثیر قرار دهند. اگر شما عاشق دکوراسیون خود هستید اما هیچ راه چاره‌ای ندارید که با وارد کردن فنگ شویی در محیط خانه خود باز هم از روش قدیمی خودتان استفاده کنید، شما باید از پالت‌های رنگی استفاده کنید که برای خانه شما سودمند و مفید باشند. این فنگ شویی است که شما را در مسیر قرار خواهد داد.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

آموزش‌هایی برای مهارت در فنگ شویی وجود دارد که به صورت پراکنده در اینترنت آن‌ها را مشاهده کرده‌اید یا می‌کنید. اما در این بین مدارسی وجود دارند که به صورت سنتی و با متد واقعی فنگ شویی را برای علاقه‌مندان تدریس می‌کنند. در بعضی از این مدارس تعالیم بودایی دخالت دارند که سبک و سیاق مذهبی به خود گرفته‌اند و در بعضی دیگر نیز با روش‌های مدرن تلفیق شده‌اند که این مورد بیشتر مورد پسند اروپایی‌ها و سبک زندگی غربی می‌باشد.

 فنگ شویی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

شما با ورود به این حیطه با یک جنبه از احترام به نمادها در فرهنگ فنگ شویی آشنا خواهید شد که باید با هوشمندی از ظرفیت‌های آن بهره ببرید. هنگامی که به سطح بالا در آموزش‌های خود در زمینه فنگ شویی دست پیدا کنید، نتایج قویی از آن خواهید دید که بسیار گسترده‌تر محیط شما را در بر خواهد گرفت. هر چند با پاسخ دادن به فنگ شویی چیست برخی از سطوح آسان و قابل درک آن را شناختید، اما برای رسیدن به دانش اصلی و هسته آن سال‌ها مطالعه و تحقیق نیاز است. مثال رسیدن به فنگ شویی همانند رسیدن به علوم طب سنتی در چین راهی پر پیچ و خم و طولانی است، به طوری که هر چه بیشتر پیش بروید بیشتر نیاز دارید یاد بگیرید.

 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *