برچسب قرمز

برچسب قرمز(RED TAG):

روش برچسب قرمز در مرحله‌ ساماندهی نظام آراستگی محیط کار (5S)به کار می‌آید. این روش به‌سادگی به شما جرات می‌دهد در میان داشته‌های‌تان، مهم‌ترین‌ها و پرکاربردترین آنها را انتخاب کنید و باقی را به فراموشی بسپارید. ‌ به کمک این روش خواهید دید که بسیاری از وسایلی که دورتادور شما را اشغال کرده‌اند، بدون اینکه کاربردی برای‌تان داشته باشند، تنها ذهن‌تان را آشفته‌ می‌کنند و فضا را محدودتر.

برچسب قرمزبرای استفاده از این روش در ابتدا روی تمامی وسایلی که مورد استفاده نیست برچسب قرمز می‌زنیم. بعد از این کار ، هر بار که از وسیله ای که Red Tag داشت استفاده کردیم، برچسب قرمز آن را بر می داریم . در انتهای یک دوره زمانی (مثلا یک ماهه) تمامی اقلامی که هنوز برچسب قرمز روی آنها باقی مانده است اقلام بلا استفاده بوده و می بایست  فورا آنها را تعیین تکلیف نمود.

قبل و بعد

نکته ای که باید در نظر داشت این است که ممکن است تصمیم گیری در خصوص تصمیم گیری در مورد موارد برچسب خورده سخت باشد.

“دور ریزی چیزها اسراف است!”

“بدست آوردن این چیزها برای من مشکل بود!”

” ممکن است در آینده به کار آیند!”

این مسائل واکنش های طبیعی و مشترک در مورد خلاص شدن از شر موارد بلا استفاده در منزل یا محل کار هستند. بسیار مهم است که در خصوص مواردی که قطعا مورد نیاز است و مواردی که مورد نیاز نیست استانداردهایی روشن وضع کرد تا ببر این استدلال ها چیره شویم.

 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *