5s-results01

نتایج نظام آراستگی ۵s بسیار زیاد است و اگر بخواهیم به آن بپردازیم شاید بتوان صدها صفحه برای آن نوشت ولی در این مقاله به برخی از این نتایج اشاره خواهیم کرد تا شاید برخی از مدیران که هنوز استقرار این نظام مدیریت را در کسب وکارشان جدی نگرفته اند به آن بپردازند. راه های متعددی برای ارزیابی نتایج نظام آراستگی ۵s وجود دارد .ولی برای اینکه این موضوع را بیشتر تجزیه و تحلیل کنیم باید به وسیله چک لیست هایی این  ارزیابی ها انجام شود تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم که به اهداف خود رسیده ایم یا خیر؟

هر گاه به چنین موضوعاتی برخورد می کنیم معمولا مدیران به نتایج زود بازده توجه زیادی دارند و به نتایج بلند مدت را کمتر می پردازند.  اگر شما بخواهید کسب وکار خود را مدیریت خوبی  بکنید باید علاوه بر نتایج کوتاه مدت حتما به نتایج بلند مدت نیز توجه ویژه ای داشته باشید و اگر این دو مقوله را با هم پوشش نمی دهد از آن کار صرفه نظر کنید.

 

یک داستان:

شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از موسسات آموزشی که محصولات آموزشی مانند کتاب و سی دی و… به فروش می رساند چند هزار سی دی بلا استفاده داشت که در مدت طولانی جمع شده بود و یکی از دغدغه های آنان این بود که با این همه سی دی چه کار کنند ؟

یک روزی مدیر این مجموعه مشاوره ای که با من داشتند به ایشان گفتم که باید از آنها دل بکند و همه این سی دی ها را در یک اقدام یا هدیه بدهد یا به مشتریان خود بگوید که هر کدام را دوست دارند به عنوان هدیه بردارند. ایشان هم این کار را کرد و علاوه بر اینکه هدیه داد بسیاری از این سی دی ها که در این فرآیند شناسایی شد، بفروش رساند و سود چند میلیونی به دست آورد .

به همین سادگی یک نتیجه بلند مدت و کوتاه مدت را با هم به دست آورد و اگر این کار را نمی کرد علاوه بر اینکه این سود را بدست نمی آورد مشتریان راضی کمتری داشت. پس از شما یک خواهش دارم به آراستگی و یا همان ۵s به این سادگی نگاه نکنید .

در ادامه به موضوع نتایج نظام آراستگی ۵s خواهیم پرداخت :

 موضوعات کلیدی:

شما با این نظام مدیریت آراستگی ۵s می توانید نتایج کلیدی سازمان خود را انتظار داشته باشید. چرا نتایج کلیدی سازمان؟ آیا واقعا درست می گویم ؟ شاید کمتر کسی جرات کند چنین حرفی بزند و از پیاده سازی نظام مدیریت آراستگی ۵S چنین انتظاری را بیان کند . معمولا برای رسیدن به اهداف کلیدی سازمان یک موضوع بسیار مهم است . نظم در اجرای برنامه ها و  اهداف از پیش تعیین شده. اگر این موضوع توسط مدیران و کارکنان یک سازمان جدی گرفته شود بدون شک نتایج کلیدی سازمان تحقق می یابد. چون تحقق چنین کارهایی نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق و مرحله به مرحله دارد و چون کار سنگین و وقت گیری می باشد و تمام کارکنان را درگیر می کند کمتر سازمانی موفق می شود .

اگر شما بخواهید که به نتایج کلیدی دست یابید باید جلسات شما در ساعت مشخص شروع و تمام شود ،باید هزینه کرد منظم و مرتب داشته باشید،باید کارکنان شما در همه جای سازمان به شما کمک کنند،باید ممیزی های نظام مند و منظم انجام شود ، باید آموزش ها منظم برگزارگردد و باید گزارشات دقیقو مرتب و سازمان یافته ای ارایه گردد.

تمام این موارد را می توان با استقرار نظام آراستگی ۵S نهادینه کرد و وقتی شما از کارکنان این انتظارات را دارید در تمریناتی شرکت کرده اند و می توانند برای مسابقه آماده شوند.

5s-results01

 نیروی انسانی:

نتایج نظام آراستگی ۵s بر روی نیروی انسانی ابعاد مختلفی دارد:

ابعاد سازمانی:

در این مورد کارکنان مطابق با خواسته های سازمان آموزش  می بینند و می توانند بر اساس فعالیت هایمورد نظر سازمان فعالیت نمایند از جمله :

-پوشش مناسب

-الزام به رعایت ورود وخروج

-شادی ونشاط افراد

-هماهنگی بین واحد های مختلف و گسترش روابط با هم دیگر

-یاد گیری سریع

-تمرین کارهای تیمی و گروهی

و…

ابعاد فردی:

–بالا رفتن عزت نفس

-بالا رفتن اعتماد به نفس

-ارتقاء مهارت ها

-حس هم دوستی وکمک به دیگران

-اصلاح رفتار های غلط

-بهبود روابط با دیگران

و…

5s-results01

 محیط کار:

بسیاری از مدیران بر این موضوع تاکید دارند که باید محیط کار را اصلاح کرد تا بتوانیم فعالیت خوبیداشته باشیم و بتوانیم بهره وری و فروش خود را افزایش دهیم .باید به این موضوع بپردازیم که اگر بخواهیم از نتایج نظام آراستگی ۵s در محیط کار بیشترینبهره برداری را داشته باشیم باید محیط کار را بر اساس نوع فرآیند و محصولات و … بهینه سازی کنیمو بر اساس آن این نظام مدیریت را استقرار دهیم .

برخی از نتایج ارزنده ۵S  برای ساماندهی محیط کار را می توان به شرح زیر به آن اشاره نمود:

– رنگ آمیزی مناسب

-کنترل شدن فرآیند های کار

-بهبود وضعیت دستگاه ها و تجیهزات کاری

-روان شدن فعالیت ها

-بهبود وضعیت انبار ها

-کاهش نیروی انسانی

-تشکیل تیم های تخصصی نیروهای

-کاهش هزینه های خرید های اضافی

-کاهش اقلام سرگردان در محیط کار

-کاهش ضایعات و دوباره کاری ها

-افزایش تولید

-کسب درآمد از ضایعات و دور ریز ها

-داشتن برنامه منظم در تمام سازمان

-تحت کنترل داشتن تمام فرایند های کاری

و…

 فروش محصولات:

فروش محصولات چه ارتباطی با نتایج نظام آراستگی ۵s دارد ؟

یکی از اصلی ترین نتایج و دستاوردهای این نظام فروش بهتر محصولات و خدمات است. بیشتر سازمان ها از بی نظمی رنج می برند و نمی توانند با این مقوله به خوبی مقابله نمایند. اکثر سازمان های خدمات رسان درون آنها آشفتگی بسیاری وجود دارد وحتی ظاهر مناسب هم ندارند که مشتری را جلب نماید.

مشتری موقعی محصولات و خدمات شما را خرید می کند که احساس کند شما خدمات خوب و منظم وبه موقعی ارایه می کنید اگر این اطمینان را نداشته باشد شما را به عنوان گزینه انتخابی خود نخواهد داشت.

اگر سازمانی محصولات خود را به خوبی بسته بندی نکرده باشد ، خدمات خود را سر ساعت مقرر ارایه نکند، کثیفی وآلودگی تمام سازمان را گرفته باشد و بسیاری دیگر از این موارد …. آیا  از این سازمان شما استفاده خواهید کرد؟

مسلما اگر کسی دیگر وجود داشته  باشد از خدمات طرف مقابل استفاده می کنید . این ها مواردی است که می تواند بر فروش محصولات و خدمات شما اثر گذار باشد :

-تمیزی ویترین ها

-تمیزی و آراستگی  کارکنان

-انجام به موقع تعهدات

-برنامه زمانی مناسب برای دریافت سفارش مشتریان

-سرعت در ارایه خدمات

-برخورد خوب کارکنان با مشتریان

-داشتن برنامه های مالی مناسب و پاسخگو

-سرگردان نکردن مشتریان

-داشتن بسته بندی مناسب وتمیز

-رعایت بهداشت در محیط کار

و….

 کاهش اتلاف ها:

اگر می خواهید در استقرار نظام آراستگی ۵S از نتایج خوبی بهره برداری کنید بر روی این مقوله بسیار تمرکز کنید . شاید اتلاف ها برای شما فقط زمان تعریف شود وشاید حمل و نقل و…. اگر هر کدام از اتلافها

در کسب وکار شما وجود دارد باید با کمک از این سیستم به رفع آن بپردازید.

5s-results01

انواع اتلاف ها:

اشتباهاتی که باید اصلاح شوند.

تولید محصولاتی که مشتری ندارد.

مراحلی از فرآیند کار که ضرورتی به وجود آن‌ها نیست.

جابجایی بی‌مورد نیروی انسانی و قطعات در سطوح سازمانی.

کالاها و خدماتی که به نیاز مصرف‌کننده پاسخ نمی‌گویند.

انتظارات و توقعات

انبارش کالاها

فرآیندهای نادرست

وقتی به موارد بالا توجه می کنیم می بینیم که چقدر برخی از کسب و کار ضرر می دهند بخاطر اینکه به این اتلافها نمی پردازند . هر اقدامی که شما در خصوص پیاده سازی این سیستم برای حذف اتلاف ها داشته باشید یکی از نتایج نظام آراستگی ۵s را به دست خواهید آورد . یکی از سخت ترین قسمت های پیاده سازی نظام آراستگی همین کاهش اتلاف ها می باشد.

بالارفتن ایمنی :

اگر می خواهید یک سیسم ایمنی بالایی داشته باشید حتما ۵S را در کسب وکار خود پیاده سازی نمایید. نتایج نظام آراستگی ۵s در بالا رفتن ضریب ایمنی و کاهش حوادث شغلی بسیار زیاد است واین ابزار بسیار خوبی برای مدیران ایمنی است. این نظام بدلیل اینکه جلوگیری از ریخت وپاش ها دارد، اهتمام زیادی به کار تیمی دارد، چیدمان اصولی ومناسب را پیگیری می کند، رنگ آمیزی محیط کار را زیاد اهمیت می دهد و… می تواند بسیاری از الزمات ایمنی را تحت پوشش خود قرار دهد.

در یکی از سازمان ها که حوادث زیادی داشت با استقرار نظام آراستگی ۵S توانستیم حوادث را به نصف تقلیل دهیم که این دستاورد بسیار خوبی بود.

یک اقدام کوچک:

اگر تا کنون اقدام به استقرار نظام آراستگی نکرده اید یک توصیه دارم حتما از محصولات سایت ما دیدن کنید.

اگر نظام آراستگی را در کسب وکارتان استقرار داده اید و هنوز نا امید هستید وفکر می کنید که نتایج خوبی به دست نیاورده اید بهتر است اولین کاری که می کنید یک ممیزی جامع انجام دهید و دستاورد های استقرار ۵S را بنویسید و به نمایش همگان بگذاریدوآن موقع تاثیر بیشتری از نتایج نظام آراستگی ۵s در سازمان نمایان می شود و کارکنان بیشتر به کمک شما می آیند.

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *