روش 5s

چرا پیاده سازی سیستم آراستگی محیط کار ضروری است ؟

محیط کار شما چگونه محیطی است؟

آیا شما در یک محیط آشفته و شلوغ کار می کنید؟

آیا سیستم آراستگی را رعایت می کنید؟

می‌دانستید دانشمندان و روانشناس‌ها بررسی کرده‌اند که اگر فردی با خستگی محیط‌کار خود را آشفته رها‌کند، فردا صبح زمانی‌که باز‌می‌گردد و این‌محیط را میبیند، خستگی دیروز دوباره در‌بدنش پدید‌می‌آید. این موضوع اهمیت نظام آراستگی در سازمان‌ها را می‌تواند نشان بدهد. اینکه اجرای نظام آراستگی چقدر می‌تواند در بهره‌وری و افزایش آن موثر‌باشد. ما بخواهیم یا نخواهیم از روی ظواهر مورد قضاوت قرار خواهیم‌گرفت .

چرا پیاده سازی سیستم آراستگی محیط کار ضروری است ؟

به‌عنوان یک فرد در‌اجتماع با ظاهری آراسته یا با ظاهری‌ژولیده نوع نگاه‌ها به ما متفاوت خواهد بود. نظم و زیبایی توام با سادگی ناشی از‌آن، از جمله فاکتورهایی است که حس خوب را به هر‌کسی منتقل می‌کند . حال در فضای کسب و کار نگاه‌مشتری به ظاهر کسب‌وکار ما چه‌خواهد‌بود؟ قطعا مشتری از‌روی ظاهر محیط‌کار درباره کیفیت خدمات و محصولات ما قضاوت می‌کند. (فرقی نمی‌کند کلینیک یا گاراژ تعویض روغن یا کارخانه تولید‌رنگ یا یک‌فروشگاه پوشاک باشیم)آراستگی ظاهری برای جلب نظر مشتری اولین و ساده ترین دلیل ضرورت اجرای سیستم آراستگی در محیط کار شماست.

روش 5s

پیاده سازی سیستم آراستگی : به شما پیشنهاد میکنیم نظام آراستگی را در کسب و کار خود پیاده کنید و قبل از این که با مشتری وارد مذاکره شوید ابتدا محیط کسب و کار را به او نشان دهید. بعد با خیال راحت پای میز مذاکره بروید و مطمئن باشید 5s تاثیر خود را روی تصمیم مشتری خواهد گذاشت. بسیاری از مدیران اعتراف می‌کنند بعد از 5s اعتماد مشتریان بیشتر‌از قبل شده است. ظاهر فضای کاری شما میتواند ویترین مناسب و معرف کیفیت کالا و خدمات ارایه شده توسط شما باشد. وقتی مشتری با فضایی که نظم توام با‌آراستگی بر‌آن حاکم‌است روبه‌رو می‌شود‌، پی خواهد برد که وارد سیستمی شده‌است که کیفیت، حاصل قطعی آن‌است. البته پر واضح است که هدف از اجرای این‌سیستم صرفا مسایل ظاهری نیست و رضایت مشتریان تنها با مسایل ظاهری مرتفع نخواهد‌شد.

ساماندهی ظاهری و عملکردی باید باهم باشد. در 5s ساماندهی را  از محیط کار شروع می کنیم و در گام بعدی وارد ساماندهی و بهبود فرایندهای کاری می شویم. اصلاح فرایندها و حذف موازی کاری‌ها ، حذف عوامل اتلاف زمان و منابع و انرژی همه مواردی  است که در پیاده سازی نظام اراستگی  صحیح اتفاق میفتد.

یکی از این منابع  ارزشمند، منابع انسانی هر سازمانی است. شرکت های بی‌نظم در برنامه ریزی، جذب و حفظ نیروی انسانی مورد نظرشان نیز با مشکل روبه رو هستند. در صورت عدم وجود نظام آراستگی یا پیاده سازی ناصحیح آن و عدم ساماندهی فرآیندها وظایف نامشخص خواهد‌بود. و دوباره کاری‌ها و موازی‌کاری‌ها و یا حتی نا‌دیده‌گرفته شدن بعضی فرایندهای کلیدی زمینه‌ساز تعارضات بین کارکنان خواهد‌شد. و آشکار است که علاوه بر پایین آمدن کیفیت و عقب افتادن کارها نیمی از وقت ارزشمند مدیر صرف حل تعارضات می‌شود . پایه تمام سیستم‌های مدیریتی و بهره‌وری به دنبال حذف بی‌نظمی‌های هزینه‌آور و ایجاد فرهنگ نظم در بین کارکنان است. نظمی که از محیط‌کار شروع می‌شود و وارد فرآیندها میشود و در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های چشمگیری می‌شود.

اجرای 5s
هر‌کجا 5s اجرا شد و منجر به کاهش هزینه نشد شکی در بین نیست که در اجرای آن مشکلی وجود داشته‌است.

 به طور خلاصه چند شاخصه اصلی بعد از پیاده سازی سیستم آراستگی درمحیط کار مد نظر است:

 کاهش زمان انجام کارها

کاهش زمان جستجو

کاهش نیروی انسانی

کاهش موجودی

افزایش بهره وری نیرو ها و دستگاه ها

شاخصه‌های بالا منجر به مهمترین مورد یعنی کاهش‌هزینه‌ها با حفظ کیفیت و حتی بالاتر‌رفتن کیفیت خواهد شد. و علاوه بر جلب رضایت و اعتماد مشتریان سود آوری کسب و کار را تضمین می‌نماید.

پس از درک صحیح از اهمیت و ضرورت پیاده‌سازی نظام آراستگی محیط کار خالی از لطف نخواهد‌بود که به‌طور‌مختصر  اشاره‌ای به تیم 5S-SYSTEM داشته‌باشیم.

 ما تیمی از‌افراد متخصص با ایده‌های خلاقانه هستیم که به شما کمک می‌کنیم 5S را در سازمانتان بهتر و آسانتر اجرا‌کنید. با توجه به اینکه اکثر سازمان‌ها پروژه‌ی نظام آراستگی محیط کار(5S) را پیاده سازی نموده و بعضی رها نموده اند. با تیمی از  افراد با انگیزه و خلاق ثابت کرده‌ایم که می‌توان 5S را در سازمان به بهترین شکل ممکن نهادینه کرد.

باور‌ما این‌است که در‌‌حال حاضر پیاده‌سازی سیستم آراستگی در سازمان ، بروزترین و اساسی‌ترین اقدام، در راستای بهبود کیفیت است.

مراحل کلی پیاده سازی 5S در سازمان شما:

1- فاز شناخت : شناخت اولیه سازمان و شناسایی نقاط قابل بهبود در 5S توسط مشاور.

2 – آموزش :برگزاری جلسه آموزشی و توجیه کارکنان نسبت به اهمیت استاندارد نظام آراستگی.

3- مستند سازی :تهیه خط مشی، دستورالعمل، راهنما و کلیه مدارک مورد نیاز در پیاده سازی 5s.

4- ارزیابی :ارزیابی مستمر کارکنان و مشاوره جهت بهبود 5s.

5- گزارش :ارائه گزارشات بهبود سازمان و معرفی و تشویق افراد برتر در حوزه پیاده سازی نظام اراستگی. 

جهت مطالعه مقالات و موضوعات متنوع در این خصوص می‌توانید به سایت ما به آدرس:www.5s-system.com  در مراجعه نمایید و از مطالب آن بهره‌مند شوید. در این سایت علاوه بر موضوعات آموزشی تمامی چک لیست ها، دستورالعمل ها ، فرمها و… را می توانید تهیه نمایید. 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *