مراحل نصب برچسب قرمز

مراحل نصب برچسب قرمز RED TAG

کشوی ظروف آشپزخانه منزل  خود را تصور کنید. همراه با چند کفگیر ، قاشق ، نگهدارنده ذرت ، چوب پنبه، و ویسک ، چیز تیزی در آنجا وجود دارد. اما شما در آن کشو مشغول جستجوی دربازکن بطری هستید و اوه! شما انگشت خود را بر روی چاقو بریدید! چقدر ناامن و  استرس زا است. این یک مثال از وضعیتی است که در نتیجه اجرای ساماندهی برای از بین بردن آن به  کارمندان شما کمک می کند.

ساماندهی اولین اصل از پنج اصل 5S  است. در طول این مرحله شما ناحیه انتخاب شده را بررسی خواهید کرد و هر آنچه را که برای تولید فعلی لازم نیست حذف خواهید کرد. هرچه شلوغی بیشتری را از بین ببرید ، مرحله بعدی ، یعنی نظم و ترتیب  به مراتب آسان تر خواهد بود. بعلاوه ، این کار به سادگی، کار در ناحیه مورد نظر  را راحت تر و ایمن تر می‌کند. ابزاری که بیشتر در مراحل ساماندهی  استفاده می‌شود ، یک برچسب قرمز 5S  است (شکل زیر را ببینید) از برچسب به عنوان ابزاری برای به تصویر کشیدن وضعیت اقلامی استفاده می‌شود که ممکن است در محیط کار مورد نیاز باشد یا نباشد.

برچسب قرمز

برچسب قرمز و علامت بخش برچسب قرمز

سپس موارد برچسب دار به یک بخش از پیش تعیین شده برچسب قرمز منتقل می شوند که اغلب با علامت منطقه برچسب قرمز برچسب مشخص می شود. زمان تخمینی برای اتمام این مرحله – بسته به اندازه ناحیه ، 1 تا 3 ساعت.

فواید:

◾شلوغی را برطرف می کند.
◾با یافتن ابزارهای گمشده ، از هدر رفت لوازم اداری و موجودی کالا جلوگیری می‌کند.
◾ایمنی را بهبود می بخشد.
◾فضای در دسترس بودن را بهبود می بخشد.
◾گردش کار را بهبود می بخشد.
◾بهره وری را بهبود می بخشد.
◾جستجو را کاهش می دهد.

مواد مورد نیاز

مواد مورد نیاز: برچسب های قرمز ، خودکار ، علامت برچسب قرمز ، چرخ دستی های حمل مواد ، بشکه های زباله ، کمپرسی ، عینک ایمنی و دستکش است.

وظایف قبل از اجرا

برنامه ای را برای کارهایی که با اقلام  قرار داده شده در ناحیه  برچسب قرمز انجام می شود ، تهیه کنید. برخی از موارد را باید در نظر گرفت:
◾چه کسی در مورد نحوه تعیین تکلیف  اقلام حرف آخر را خواهد زد؟
◾هر چند وقت یکبار ناحیه  برچسب قرمز بررسی می شود؟
◾آیا اقلامی  را که دارای برچسب قرمز هستند برای پیگیری میزان پس انداز یا پس انداز شده ردیابی می‌کنید؟ ☐ بله ☐ خیر
◾چه کسی مسئول حفظ ناحیه  برچسب قرمز 5S  خواهد بود؟
◾یک صفحه ارتباطات 5S  نصب کنید.
◾با اقلامی که دیگر نیازی نیست چه کاری انجام خواهد شد؟ آیا می توان هرکدام از اقلام را به کارکنان داد؟ فروخته شود؟ یا اهدا شود؟

مراحل اجرای برچسب قرمز (Red Tag)

مرحله 1: نام افرادی که در این قسمت شرکت کرده اند را بنویسید. در طول اجرا به تیم یادآوری کنید که همه موارد غیرضروری باید از ناحیه  تعیین شده خارج شوند. این بدان معنی است که تک تک موارد باید در نظر گرفته شوند. کل قسمتهای ناحیه مورد نظر (چپ ، راست ، بالا به پایین ) را بررسی کنید.

مرحله 2: مزایای فرآیند ساماندهی را با تیم بررسی کنید. مدت زمان اجرای آن را تعیین کنید. توضیح دهید که برنامه این است که کل قسمتهای ناحیه  را باز کنید ، تمام کشوها ، کابینت ها ، قفسه ها و غیره را باز کنید و همه چیزهایی را که برای انجام کارهای روزمره آنها لازم نیست حذف و برچسب گذاری کنید.

به آنها یادآوری کنید که اگر اقلام  تکراری دارند ، آنها  نیز باید برداشته شوند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد در ایستگاه کاری خود پیچ ​​گوشتی یکسانی دارند که در واقع فقط به یک مورد نیاز دارند. به تیم یادآوری کنید که دستورالعمل‌های ایمنی در مورد خم شدن، برداشتن و بلند کردن را تمرین کنند. همچنین استفاده از عینک ایمنی و دستکش در هنگام اجرا، ایده خوبی است.

مرحله 3: شما از برچسب های قرمز خالی از پیش چاپ شده با زمینه هایی استفاده می کنید که در طول اجرا پر می شوند. بخشهای زیادی در فرم وجود دارد که باید پر شود. اطمینان حاصل کنید که هر کس که در حال بحث در مورد این مرحله است ، یک فرم در دست دارد. به عنوان یک تیم تصمیم بگیرید که چه بخشهایی باید پر شوند. آن مناطق را که تیم تصمیم گرفته اند مهم باشند و برای مراجعه در آینده مفید هستند را برچسب هایی بزنید و با نوارهای  باریک محصور کنید.

مرحله 4: اجرای برچسب قرمز را شروع کنید. به همه تعدادی برچسب قرمز بدهید. مطمئن شوید که مقدار زیادی برچسب قرمز در دسترس دارید. آخرین چیزی که می خواهید این است که برچسب ها تمام شود. در دسترس باشید تا به هر سوالی که می توانید پاسخ دهید.

نکته:

پس از اجرای اولیه، برچسب های قرمز استفاده نشده را در یک مرکز برچسب قرمز 5S  قرار دهید (شکل زیر) که از نظر استراتژیک در سراسر محل  قرار دارد (شکل زیر).

منطقه برچسب قرمز

                               منطقه برچسب قرمز بعد از اجرای ساماندهی                    مرکز برچسب قرمز

برای اماکن بزرگ، چندین قسمت از این مناطق دارای برچسب قرمز در سراسر محیط با علامت منطقه برچسب قرمز 5S  قرار دهید تا به کاهش زمان رفت و آمد هدر رفته کمک کند.

مرحله 5: پس از اتمام، از همان نمای قبلی و همچنین تصویری از منطقه برچسب قرمز که اکنون پر شده است، عکس بگیرید. همچنین، مطمئن شوید که از منطقه ای که تیم تازه مرتب کرده است نیز عکس بگیرید.

مرحله ششم: دوباره به عنوان یک تیم مقابل ناحیه برچسب قرمز جمع شوید. درباره هرگونه فکر و درس‌های آموخته شده برای فعالیتهای آتی با برچسب قرمز بحث کنید.
◾ارزش کنونی موارد حذف شده: ……………. (تومان)
◾با برداشتن موارد غیرضروری ، مساحت تخمینی ذخیره شده است؟ ………… متر مربع
◾درسهایی که برای اجرای برچسب قرمز (Red Tag) در آینده آموخته اید.

مرحله 7: تصاویر قبل و بعد خود را در الگویی به نام  “الگوی قبل و بعد”  ذخیره کرده و سند را در صفحه ارتباطات 5S  خود قرار دهید.

مرحله بعدی: نظم و ترتیب و پاکیزه‌سازی. در طول این مرحله شما ابزار و تجهیزات را در زمان استفاده مرتب می‌کنید، کنترل‌های تصویری را مرتب می‌کنید و روزانه 5 دقیقه نظافت (5S پنج دقیقه‌ای)  می‌کنید.

برگرفته از کتاب 5S به زبان ساده نوشته مهندس معصومه لطیفی

 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *