نام کتاب: نظام آراستگی محیط کار ۵s به زبان ساده

تالیف و تدوین: ناصر طاعتی

انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

سال چاپ: ۱۳۹۵

تیراژ:۱۰۰۰

نوبت چاپ: دوم

فهرست

  1.  آشنایی با ۵s
  2. ۵s چیست؟
  3.  پنج اصل ۵s
  4.  فلسفه۵s چیست؟
  5.  اهمیت ۵s
  6.  چرا حق تقدم با ۵s است؟
  7.  استمرار در۵s
  8.  ساماندهی
  9.  مراحل اجرای ساماندهی
  10.  نظم و ترتیب
  11.  روش اجرای نظم و ترتیب
  12.  نکات اجرایی نصب و ترتیب
  13.  پاکیزه سازی
  14.  روش سه مرحله ای پاکیزه سازی
  15.  نکات اجرایی پاکیزه سازی
  16.  استاندارد سازی
  17.  روش اجرایی استاندارد سازی
  18. یوکایوکه چیست؟
  19. فنگ شویی چیست؟
  20.   انضباط و نگهداری
  21.  مراحل اجرای انضباط و نگهداری
  22.  نظام آراستگی محیط کار
  23.  نمونه ای از دستورالعمل نظام آراستگی در محیط کار
  24.  نمونه ای از چک لیست ارزیابی نظام آراستگی

 

مقدمه مولف

 یک سوم عمر مفید انسان در محیط کار سپری می‌شود؟ محیط کار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا در خور گذشتن ساعت زندگی این بزرگترین ودیعه الهی به انسان باشد. چگونه می‌توان بهتر زیست و به خود و به دیگران احترام گذاشت؟ یکی از راه‌هایی که می‌تواند آرامش، احترام و قدردانی را به شما تقدیم کند، به کارگیری اصول ساماندهی محیط کار است اجرای ساماندهی محیط کار راهی است به سوی داشتن بهترین موقعیت مکانی و روحی آرام جهت خدمت شایسته برای تکریم خود و ارباب رجوع.

کتاب حاضراین اصول ساماندهی محیط کار را به زبان ساده و با رویکردی هدفمند توضیح می‌دهد. امید است این مجموعه بتواند برای کلیه علاقمندان که تمایل به تغییر در محیط کار خود را دارند مفید بوده و به بخشی از نیازهای آنها پاسخگو باشد.

 

مقدمه ناشر

۵s  یکی از مباحث عمده در مدیریت می باشد که ابتدا در ژاپن و سپس در سایر کشورها به کار گرفته شده است هدف ۵s ساماندهی ، ایجاد نظم و ترتیب  ، پاکیزه سازی ، استاندارد سازی و ایجاد انضباط در محیط کار است.

 ۵s به عنوان رهیافتی مهم و ستونی استوار در عملیات اصلاحی و بهبود بهره وری شناخته شده است که اجرای این اصول در صنایع و سازمان‌های مختلف تجاری صنعتی خدماتی موجب افزایش بهره‌وری استفاده بهینه از سرمایه انسانی به زمان انجام کار افزایش کارایی و در نهایت سوددهی بیشتر می گردد. علاوه بر این ۵s سازمان را با نشاط و در عین حال دگرگون ساخته و فرصت‌های کاری بیشتر و مناسب‌تری را ایجاد می‌کند. ۵s یک نظام فکری و یک فرهنگ است و با ویژگی‌های رفتاری و گفتاری و پنداری انسانها ارتباط تنگاتنگ دارد و هر چند منشاء آن از کشور ژاپن می‌باشد لیکن از آنجا که با سرشت انسانها همخوانی و همسویی دارد امکان بومی سازی آن برای همه جوامع وجود دارد.

 با اجرای ۵s در هر سازمانی شرایط اولیه لازم برای طرح ریزی و استقرار کلیه سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری و مدیریتی فراهم می‌گردد و مدیریت سازمان با اطمینان از اینکه شرایط اولیه مورد نیاز در سازمان شکل گرفته برای اجرای اقدامات تکمیلی آماده می‌شود.

 کتاب نظام آراستگی محیط کار (5S) به زبان ساده که به تلاش و همت مهندس ناصر طاعتی تالیف گردیده است  به منظور انتقال صحیح و کامل مطالب و مفاهیم مربوط به ۵s اصول پنجگانه به زبانی ساده بیان گردیده است. در پایان مطالعه کتاب حاضر به کلیه کارشناسان، کارکنان و دانش‌پژوهان عرصه‌های تولید و خدمات توصیه می‌گردد.

 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *