اصلِ فقط یکی

اصلِ فقط یکی :اصل نظام آراستگی

واژه فقط یکی ،‌ یعنی

از هر چیز فقط یکی باشد .

مانند:

یک پرونده ( یکی نمودن پرونده ها )

جلسات یک ساعته

یادداشتهای یک صفحه ای

بایگانی در یک مکان ( نگهداری یک نسخه از اصل )

تماس های تلفنی یک دقیقه ای

و …

در واقع با استفاده از اصلِ فقط یکی ، تمرکز بیشتر در انجام وظایف، کاهش سردر گمی و افزایش بهره وری در محیط کار را شاهد خواهیم بود.

انجام چند کار با هم مغز شما را می‌کشد! (اصلِ فقط یکی)

حقیقت این است که مغز ما برای چندوظیفه بودن (Multitasking) ساخته نشده است. مغز ما طراحی شده است تا با تمرکز بر روی یک چیز در یک زمان مسائل را حل کند و بمباران مغز با اطلاعات فراوان، تنها عملکرد آن را کند می‌کند.

ارل میلر (دکتر عصب شناس در دانشگاه ام آی تی) اشاره می کند که مغز ما برای چندوظیفه بودن سیم کشی نشده است! زمانی که مردم فکر می کنند چند وظیفه ای هستند، در واقع اشتباه می‏کنند و در واقع آنها تنها از یک وظیفه به وظیفه ی دیگر به سرعت جابجا می شوند و مغز با هر باری که این کار را انجام می دهد، یک زمان مشخص صرف می کند.
این تغییر وظیفه به مرور زمان تبدیل به یکی از عادات بد مغز می شود. 

به عنوان مثال می توانید خودتان این تمرین ساده را انجام دهید تا تاثیر اصل فقط یکی در نظام آراستگی محیط کار(5S) را بیشتر درک کنید:

تمرین اصلِ فقط یکی: 

مرحله اول: دو عبارت نظام آراستگی محیط کار و اعداد 1 تا 18 را بصورت جدا از هم خوانده و زمانی که طول می کشد این دو عبارت را بخوانیم  را یادداشت می کنیم.

الف- نظام آراستگی محیط کار

ب- 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18

مرحله دوم: حال خواندن همین دو عبارت را تکرار می کنیم با این تفاوت که یک حرف از عبارت اول و یک عدد از عبارت دوم را بصورت تواما خوانده و زمان آن را یادداشت می کنیم.

ن 1 ظ 2 ا 3 م 4 آ 5 ر 6 ا 7 س 8 ت 9 گ 10 ی 11 م 12 ح 13 ی 14 ط 15 ک 16 ا 17 ر 18

با مقایسه زمانی که در هر دو حالت یادداشت کردیم متوجه اهمیت اصلِ فقط یکی می شویم. در نتیجه تصور اینکه انجام همزمان چندین کار با هم باعث افزایش بهره وری ما می شود کاملا اشتباه است.  جالب است بدانید که چند وظیفه ای می تواند ضریب هوشی مردان را تا 15 امتیاز کم کند. در اصل شما را تبدیل به یک کودک 8 ساله می کند. تعجب نکنید، این مورد حقیقت دارد.

بنابراین چند وظیفه ای، یک مهارت برای اضافه کردن به رزومه کاری نیست، بلکه یک عادت بد است که باید متوقف شود. سعی کنید چیزهای مزاحم را خاموش کرده و روی کار اصلی خود تمرکز کنید.

کسی که دو خرگوش را تعقیب می کند، هیچکدام را نخواهد گرفت!

 

برای دانلود جامع ترین دستورالعمل ها، چک لیستها و فرمهای نظام آراستگی محیط کار(5S)، از جمله دستورالعمل های مجزای S1 تا S5 و … بصورت کامل اینجا کلیک کنید.

 

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *